Zabawmy się w skojarzenia! Co przychodzi Wam na myśl, gdy słyszycie słowo „design”? Na pewno będą to określenia związane z wyglądem. Projekt, estetyka, wystrój, funkcjonalność ? Też byśmy tak typowali. A z czym kojarzy Wam się słowo „biznes”? Czy tak jak nam z firmą, interesem, przedsiębiorczością, inwestycją lub działalnością? Kolejne zadanie będzie trudniejsze: co widzicie, myśląc o połączeniu tych dwóch terminów? Czy łatwo jest wyobrazić sobie design i biznes razem? Istnieją obszary, w których jest to niemal oczywiste połączenie. W branży meblarskiej nadal budzi wątpliwości, które skutecznie blokują przenikanie się tych dwóch światów. Dlaczego tak jest?
Podejście producentów
Odpowiedzi na to pytanie moglibyśmy szukać w tradycji budowania firm produkujących meble. Polscy producenci są ekspertami, którzy maksymalnie skupiają się na dopracowaniu procesów produkcyjnych. To dobrze znana im droga. Podążając nią, rzadko decydują się na zmiany. Przyzwyczajeni do tego, że często za projekty odpowiada sam właściciel, nie nawiązują współpracy z wykwalifikowanymi w tej dziedzinie specjalistami. Nie traktują ich jak pełnoprawnych współpracowników. Nieznajomość ich pracy sprawia, ze kontakty z nimi traktują jak formę zabawy czy przygody, po zakończeniu której należy wrócić do ciężkiej pracy i „prawdziwych” obowiązków. Zatrudnienie projektanta to dodatkowy koszt, który wielu wydaje się zbędny. Wprowadzenie zmian wiązałoby się z dostosowaniem linii produkcyjnej i doszkoleniem lub przekwalifikowaniem pracowników, którzy do tej pory wykonywali swoje obowiązki w oparciu o podstawowe schematy. Co możemy z tym zrobić?
Co możemy z tym zrobić?
Mówiąc najprościej: otworzyć się na tę współpracę! Zdawałoby się, że nie ma nic łatwiejszego, choć obecna sytuacja pokazuje, że to właśnie jest najtrudniejsze. Dla przedsiębiorców to przede wszystkim kolejny wydatek, który może, ale nie musi się opłacić. Przeświadczeni o tym, że to, co robili do tej pory, przynosiło wymierny zysk, zapewniało klientów, których satysfakcjonowały wytwarzane przez nich meble, nie muszą niczego zmieniać. Warto producentom wskazać klientów, którzy oczekują czegoś więcej; takich, dla których liczy się nie tylko funkcjonalność, ale i wygląd mebla oraz to, z jakich materiałów i przez kogo jest wykonany. Świadomość konsumencka wzrasta, a wraz z nią chęć posiadania przedmiotów, które odpowiadają na potrzeby i możliwości współczesnego świata.
Polscy producenci są doskonałymi fachowcami, jednak zatrudnienie, współpraca z projektantami, którzy tchną nowego ducha w firmę w połączeniu z zaangażowaniem działu marketingowego pozwolą myśleć o globalnej sprzedaży. Ta współpraca, to również doskonała okazja by wyzbyć się kompleksów, które każą zamykać się na zbyt przede wszystkim w Polsce i sąsiadujących krajach, a także szansa, by za to, na czym naprawdę się znają zarabiać więcej.
Dobry kierunek
Dla tych, dla których połączenie biznesu z designem, nadal wydaje się być mrzonką z odległej przyszłości, prezentujemy projekt Kamili Wolskiej ( zdjęcia powyżej ) . Siedzisko Bamp A to wynik jej współpracy z polskim producentem mebli SWARZĘDZ HOME . Dla nas to doskonały dowód na to, że z tych dwóch światów można stworzyć jeden.
Mocno wierzymy w to, że zapytani o to, z czym Wam się kojarzy połączenie biznesu z designem, już wkrótce będziemy mogli odpowiedzieć: sukces, rozwój, pieniądze i satysfakcja.
- Kamila Wolska- Projektant,
- Maciej Has- has Connect,
- Joanna Stróżyk- autorka tekstu
#furniture #mybrand #madeinpoland #furniturefrompoland #polishfurniture #brand #hasconnect #designer #export #swarzedzhome #kamilawolska #joannastrozyk #maciejhas #poland #furnituredesigners